Facebook heeft de miljardste gebruiker voor zijn berichtendienst Messenger binnen. Dat maakte het social-mediaconcern woensdag bekend. Daarmee is het na Whatsapp – ook van Facebook – de tweede berichtendienst die die mijlpaal bereikte.

Facebook Messenger kreeg er sinds het begin van dit jaar zo’n 200 miljoen nieuwe maandelijks actieve gebruikers bij. Het belangrijkste verschil met het in Nederland populairdere en simpelere Whatsapp is dat Facebook meer opties heeft, zoals het versturen van stickers en videobellen.

De netwerksite van Facebook en YouTube van rivaal Google zijn de enige andere mobiele diensten die meer dan een miljard gebruikers tellen.

17 miljard foto’s

De cijfers zijn indrukwekkend voor een nog behoorlijk jonge app, schrijft TechCrunch. Elke maand verwerkt Messenger 17 miljard foto’s, 1 miljard berichten tussen mensen en bedrijven, 380 miljoen stickers en 22 miljoen gif’jes. 10 procent van alle videobelberichten gaan vandaag de dag via Messenger.

De app is bedacht door een stel oud-Goolge-werknemers die groepsberichten wilden versturen, maar gefrustreerd raakten over hoe dat met sms’jes nagenoeg onmogelijk was. Ze begonnen met Beluga, dat voorzichtig succesvol werd toen Facebook het kocht in 2010. In 2011 was de eerste versie van Messenger al een feit.

Daarna bewoog Messenger zich langzaam maar zeker steeds een beetje verder van Facebook af. De uitstraling werd simpeler en het is niet langer vereist om een Facebook-account te hebben om Messenger te kunnen gebruiken.

Gedwongen over naar Messenger

In 2014 knalde Messenger door naar het grote publiek - maar niet op de meest prettige manier. Facebook kondigde aan dat het de chatfunctie uit de reguliere Facebook-app ging slopen. Met Messenger zou je sneller antwoord krijgen en zijn je vrienden minder geneigd berichtjes te missen, was de gedachte. Facebookers waren niet blij met de dwang en de app kreeg lage waarderingen.

Maar na het eerste gemopper pakte Facebook groots uit en een app met één taak - direct communiceren - bleek een gouden zet te zijn. Aan het eind van dat jaar had Messenger een half miljard gebruikers. Nog geen twee jaar later is dat aantal dus verdubbeld.

Een belangrijk voordeel van Messenger ten opzichte van sms'jes is het blauwe bolletje naast elk bericht dat aangeeft of het onderweg, verzonden, ontvangen of gezien is.

Daarmee domineert Facebook nu de mobiele chatmarkt. Whatsapp en Messenger zijn beiden eigendom van de netwerkgigant. Alleen WeChat, een Chinese chatapp, komt in de buurt met 762 miljoen gebruikers. Andere apps als Lime (218 miljoen), Kik (175 miljoen) en KakaoTalk (50 miljoen) hebben het nakijken. Blijft nog over: sms. Pas als iedereen over is, zal Messenger écht kunnen zeggen dat het sms gekilld heeft.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl